Abstract : This article examines how teachers refer to scholarly knowledge and to their own knowledge during teaching. Subjects included eight primary level teachers who planned a teaching sequence in civic education using six documents representing different types of knowledge. Following the activity, the teachers provided comments in two areas : evalua- tion of the sessions and reflection on the teaching content. The data collected and the docu- ments were subjected to a factor analysis. The results show that teachers refer to knowledge about teaching only during the planning stage and prefer to determine teaching methods from steps in pedagogical reasoning.
Résumé : Ce texte porte sur la manière dont les enseignants font référence, pendant leur action, au savoir savant et à leurs connaissances. Huit enseignants du primaire ont planifié une séquence d’éducation civique à l’aide de six docu- ments reprenant différents types de savoirs, puis l’ont commentée en situa- tion de postactivité selon deux points : évaluation des séances et réflexion sur la connaissance pédagogique de la matière. Les corpus recueillis et les docu- ments ont été traités selon une méthode statistique d’analyse factorielle. Les résultats montrent que les enseignants se réfèrent au savoir à enseigner uni- quement dans la phase de planification, préférant se consacrer à la manière de le « faire passer » dans la suite des phases du raisonnement pédagogique.