Le besoin, comme nécessité de l'action
Résumé
The race for maximum efficiency in national production ultimately pays little or no attention to satisfying the needs of all citizens. Efficiency takes precedence over everything, without concern for a deep reflection on the natural expectations of men in their collective activity. Economic growth does not take into account growing inequalities, social pollution and environmental damage. The famous indicators, such as GDP, hide more information than they contain on the satisfaction of needs. Human ends are no longer the subject of research, since only the production and consumption of goods and services are taken into account, without underlining the arduousness of work, the non-economic freedom of choice and the necessary solidarity of any entity. Economic activity is born out of need, but it also modifies their relative intensity. The need for reflection in terms of need is real, but the economic and political powers are opposed to it in order to maintain their forms of privilege.
La course à l’efficacité maximale de la production nationale s’intéresse finalement peu ou pas assez à la satisfaction des besoins de tous les citoyens. L’efficacité prime tout, sans souci d’une réflexion profonde sur les attentes naturelles des hommes dans leur activité collective. La croissance économique ne prend pas en compte les inégalités croissances, les pollutions sociales et les dégâts sur l’environnement. Les fameux indicateurs, comme le PIB, cachent plus d’information qu’ils n’en contiennent sur la satisfaction des besoins. Les fins de l’homme ne font plus l’objet de recherches, puisque seules les production et consommation de biens et services sont pris en compte, sans souligner la pénibilité du travail, les libertés de choix non économiques et les solidarités nécessaires de toute entité. L’activité économique naît du besoin, mais elle modifie aussi leur intensité relative. La nécessité d’une réflexion en termes de besoin est réelle, mais les pouvoirs économiques et politiques s’y opposent pour conserver leurs formes de privilèges.
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