Images de soi dans un blog professionnel d'enseignants stagiaires
Résumé
Supporting future teachers on their working place thanks to online communication tools tends to become more and more frequent. There are various objectives. In a general manner, the aim is to break the feeling of isolation, encourage mutual assistance and support, develop new forms of collaboration, etc. From September 2004, a similar device has been worked out at Stendhal University in Grenoble, for the French as a foreign language 2nd year master. However, the aim is different : giving students a space of expression, and in this case a collective blog, to prop the “elaboration of their emerging professionnal identity” (Rinaudo, 2006). Taking the concept of ethos as a frame of analysis and using the tools provided by speech and work situations analysis, I will try in this communication to account for the different positions (or ethos) adopted by students. I can distinguish four of them : the “student” ethos, the “trainee teacher” ethos, the “normative teacher” ethos and the “citizen teacher” ethos.
L'accompagnement des futurs enseignants sur leur lieu de stage par le biais d'outils de communication en ligne a tendance à se développer. Les objectifs sont divers. D'une manière générale, il s'agit de rompre le sentiment d'isolement, d'encourager l'entraide, le soutien, de développer des formes de collaboration, etc. Depuis septembre 2004, un dispositif similaire est en place à l'université Stendhal de Grenoble en deuxième année de master de FLE. L'objectif toutefois est différent : mettre à la disposition des étudiants un espace d'expression, en l'occurrence un blog collectif, pour soutenir « l'élaboration de leur identité professionnelle naissante » (Rinaudo, 2006). En prenant comme cadre d'analyse la notion d'ethos, et en utilisant les outils d'analyse fournis par l'analyse des discours et des situations de travail, je me propose de rendre compte dans cette communication des différentes postures (ou ethos) adoptées par les étudiants. J'en dénombre 4 : ethos « étudiant », ethos « enseignant stagiaire », ethos « enseignant normatif », ethos « enseignant citoyen ».
Origine | Fichiers produits par l'(les) auteur(s) |
---|
Loading...