Analyse macroéconomique de la publicité
Résumé
There are few econometric analyses and simulations of the effects of advertising on major economic variables. This study shows that advertising has an accelerating effect on short-term purchases and annual GDP, but its spending is more of a drag in the longer term. It therefore leads to an anticipation of purchases and, to this end, it contributes to inflationary pressures. Advertising contributes to a country's economic recovery, but because of its action on prices, it then limits its relative competitiveness in the longer term, all other things being equal. On the other economic variables, its structural effects do not appear to be significant.
Il existe peu d'analyses économétriques et de simulations concernant les effets de la publicité sur les grandes variables économiques. Cette étude montre que la publicité exerce un effet accélérateur aux achats de court terme et le PIB annuel, mais ses dépenses constituent plutôt un frein à plus long terme. Elle conduit donc à une anticipation des achats et, à cet effet, elle participe aux tensions inflationnistes. La publicité participe à une relance économique d'un pays, mais du fait de son action sur les prix, elle limite ensuite sa compétitivité relative à plus long terme, toutes choses égales par ailleurs. Sur les autres variables économiques, ses effets structurels ne paraissent pas significatifs.
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