L'Œuvre à ses débuts : revue d'art... ou bulletin promotionnel ? (1909-1914)
Résumé
This study offers new insight concerning the underpinning communication strategies found in the Bulletin-Programme de l'Œuvre between 1909 and 1914. A analysis of seemingly trivial data such as advertising, editorial paratext and tour programming suggests that, in these initial and experimental years, the periodical was not only an art magazine defending the aesthetic point of view of Théâtre de l'Œuvre company's director Aurélien Lugné-Poe, but also a promotional tool for his impresario's activities, since the Théâtre de l'Œuvre had turned into a label he used to promote and disseminate many european companies' performances internationally.
L'observation d'un certain de nombre de données apparemment triviales (paratexte éditorial, lectorat visé par les publicités, géographie des tournées du Théâtre de l'Œuvre, etc.) permet de faire l'hypothèse que, entre 1909 et 1914, le Bulletin-Programme de l'Œuvre n'a pas été seulement une revue d'art défendant le point de vue artistique du metteur en scène Aurélien Lugné-Poe : la revue a aussi, et peut-être avant tout, été un instrument de communication et de promotion au service de l'entreprise internationale de diffusion de spectacles animée par Lugné-Poe impresario.