« Le théâtre classique et l’« âge du rôle » »
Résumé
How old is Phaedra ? Age of the Roles and Age of Actors in 17th-Century French Theatre
Age was a most important consideration to create characters for early modern French dramatic authors, in accordance with classical literature theory (Aristote, Horace). But discussions about the real ages of Molière’s and Racine’s characters (especially about the real age of Phèdre) and about the fitting ages to play the parts show that there is a relation in our collective imagination between the stage and stages of life. The old actress can be a picture of lost theatre, however theatre is imagined as regained youth.
Au XVIIe siècle, l’âge était un élément essentiel dans la construction du personnage de théâtre, conformément aux théories antiques du « caractère » (livre II de la Rhétorique d’Aristote, Art poétique d’Horace). Mais les discussions postérieures sur l’âge des personnages du théâtre classique (en particulier sur l’âge de la Phèdre de Racine) et sur l’« âge du rôle » pour les comédiens qui les incarnent témoignent d’un imaginaire profond associant le théâtre et la rêverie sur les âges de la vie, le théâtre s’identifiant tantôt à la figure du vieil acteur, et surtout de la vieille actrice, tantôt au mythe de la jeunesse sans cesse retrouvée.