Accéder directement au contenu Accéder directement à la navigation
Communication dans un congrès

Seeing the learner during a mediated tutoring session : influence of non-verbal cues on tutoring dialogue

Abstract : This paper deals with the effect of non-verbal cues on a video-mediated tutoring situation. We will first state communication theoretical underpinnings and then we will focus on the role of kinesic cues and ostensive-inferential cues in communication and mediated activities. After that we will describe the coding scheme we used to analyze the tutoring dialogue and we will present two experimental studies that evaluate the effects of these non-verbal cues on the following measures: the tutor's proactive behaviour, the tutor-student's mutual understanding, the efficiency of the dialogue and the intrinsic tutoring speech acts. We will finally conclude with some considerations for the design of interfaces to support video mediated tutoring dialogue.
Type de document :
Communication dans un congrès
Liste complète des métadonnées

Littérature citée [30 références]  Voir  Masquer  Télécharger

http://hal.univ-grenoble-alpes.fr/hal-02018165
Contributeur : Aurélie Toqué <>
Soumis le : mercredi 13 février 2019 - 16:18:41
Dernière modification le : vendredi 19 juin 2020 - 10:10:05
Document(s) archivé(s) le : mardi 14 mai 2019 - 16:13:18

Fichier

tajariol-adam-dubois.pdf
Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02018165, version 1

Collections

Citation

Federico Tajariol, Jean-Michel Adam, Michel Dubois. Seeing the learner during a mediated tutoring session : influence of non-verbal cues on tutoring dialogue. EPAL - Echanger Pour Apprendre en Ligne, Jun 2007, Grenoble, France. ⟨hal-02018165⟩

Partager

Métriques

Consultations de la notice

48

Téléchargements de fichiers

21