S. C. Herring, S. A. Inbarab, R. Kling, and J. H. Gray, Computer-Medicated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior, pp.338-376, 2004.

C. Kerbrat-orecchioni, La conversation, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00389957

C. Kerbrat-orecchioni, Le discours en interaction, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00392592

E. Z. Liu, S. S. Lin, C. Chiu, and S. Yuan, Web-based peer review: The learner as both adapter and reviewer, IEEE Transactions on Education, vol.44, pp.246-251, 2001.

M. Mabrito, Electronic mail as a vehicle for peer response: Conversations of highand low-apprehensive writers, Written Communication, vol.8, pp.509-532, 1991.

D. Maingueneau, Approche de l'énonciation en linguistique française, 1981.

D. Maingueneau, Les termes clés de l'analyse du discours, 2009.

F. Mangenot and K. Zourou, Pratiques tutorales correctives via Internet : le cas du français en première ligne. Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et Communication (Alsic), vol.10, pp.65-99, 2007.

J. C. Richardson, P. A. Ertmer, J. D. Lehman, and T. J. Newby, Using peer feedback in online discussions to improve critical thinking, Proceedings of the Annual Meeting of the Association for Educational Communications and Technology, 2007.

S. Sotillo, Corrective Feedback via Instant Messenger Learning Activities in NS-NNS and NS-NNS Dyads, CALICO Journal, vol.22, pp.467-496, 2005.

B. A. Van-den-berg, W. F. Admiraal, and A. Pilot, Designing student peer assessment in higher education: Analysis of written and oral peer feedback. Teaching in Higher Education, vol.11, pp.135-147, 2006.

, Bhushan THAPLIYAL est actuellement doctorant à l'université Stendhal Grenoble 3 et membre du laboratoire Lidilem. Le sujet de sa thèse porte sur les effets de l'outil blog sur le développement des compétences scripturales d'apprentis scripteurs en français écrit