K. Burden and S. Atkinson, « Evaluating pedagogical affordances of media sharing Web 2.0 technologies : A case study, Proceedings Ascilite, pp.121-125, 2008.

M. Dewing, « Les médias sociaux 1. Introduction », Canada : Bibliothèque du Parlement, 2010.

W. W. Gaver, « Technology affordances, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, pp.79-84, 1991.

P. L. Grossman, P. Smagorinsky, and S. Valencia, « Appropriating tools for teaching English : A conceptual framework for studying professional development, American Journal of Education, vol.108, pp.1-29, 1999.

M. Guay and L. Prud'homme, « La recherche-action, La Recherche en éducation : Étapes et approches (3e édition revue et corrigée), ERPI, pp.183-211, 2011.

N. Guichon, M. Bétrancourt, and Y. Prié, « Managing written and oral negative feedback in a synchronous online teaching situation, Computer assisted language learning, vol.25, pp.181-197, 2012.

P. A. Kirschner and W. Jochems, Three worlds of CSCL. Can we support CSCL ?, 2002.

K. Kreijns, P. A. Kirschner, and W. Jochems, « The sociability of computersupported collaborative learning environments, Educational Technology & Society, vol.5, pp.8-22, 2002.

L. Lomicka and G. Lord, « The next generation: Social networking and online collaboration in foreign language learning, 2009.

F. Mangenot, « Interatividade, interações, e affordances na comunicação pedagogica mediatizada por computador », Comunicação Electronica na Aula de Português Lingua Estrangeira, pp.21-38, 2013.

B. Mccormick and M. Jouannaud, « Comment lutter contre l'échec en première année de licence LLCE anglais : un dispositif hybride de remédiation en langue favorisant l'autonomie, Grenoble : Journées TiceAlpes, 2012.

C. Mcloughlin and M. J. Lee, « Social software and participatory learning: Pedagogical choices with technology affordances in the Web 2.0 era », ICT : Providing choices for learners and learning, Proceedings Ascilite Singapore, pp.664-675, 2007.

D. A. Norman, Affordance, conventions, and design », Interactions, vol.6, pp.38-43, 1999.

D. Peraya, « Vers les campus virtuels. Principes et fonctionnements technosémiopragmatiques des dispositifs virtuels de formation, Dispositifs & médiation des savoirs, 1998.

J. Van-der-maren, La recherche appliquée en pédagogie : des modèles pour l'enseignement, 2003.