« You say you want a revolution… » Contribution à la réflexion pour une politique des langues adaptée au secteur LANSAD

Abstract : The effects of the LMD reform on academic programmes and, more particularly, on those involving the teaching of languages to students of other disciplines, are relatively marked but remain largely unknown. Moreover, as French universities are becoming more autonomous, language teaching curricula have developed rather chaotically, thus leading to a lack of readability and legitimacy of this high-stake sector. Our study, based on a questionnaire received from 23 French universities, presents a rather contrasted view of the situation. Our results show that the LMD reform has led to a certain amount of beneficial effects such as the generalisation of language learning at university level and, more particularly, the development of English for Specific Purposes courses across graduate and post-graduate programmes. In spite of the general trend however, our participants express a feeling of frustration stemming from a lack of adequacy between the teaching and learning needs and the implemented policies.
Type de document :
Article dans une revue
Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité : Cahiers de l'APLIUT, Association des Professeurs de Langues des IUT (APLIUT), 2015, La formation en langues/LANSAD dans les centres de langues : état des lieux et perspectives, 34 (1), pp.46-66. <http://apliut.revues.org/5020>
Liste complète des métadonnées

http://hal.univ-grenoble-alpes.fr/hal-01118501
Contributeur : Séverine Wozniak <>
Soumis le : jeudi 19 février 2015 - 11:22:42
Dernière modification le : samedi 19 novembre 2016 - 01:11:23

Identifiants

  • HAL Id : hal-01118501, version 1

Citation

Valérie Braud, Philippe Millot, Cédric Sarré, Séverine Wozniak. « You say you want a revolution… » Contribution à la réflexion pour une politique des langues adaptée au secteur LANSAD. Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité : Cahiers de l'APLIUT, Association des Professeurs de Langues des IUT (APLIUT), 2015, La formation en langues/LANSAD dans les centres de langues : état des lieux et perspectives, 34 (1), pp.46-66. <http://apliut.revues.org/5020>. <hal-01118501>

Partager

Métriques

Consultations de la notice

171