T. Groupe-?, Pour une rhétorique de l'image, 1992.

N. Hammond and P. Barnard, Dialogue Design: Characteristics of User Knowledge, Fundamentals of Human-Computer Interaction, pp.127-164, 1984.
DOI : 10.1016/B978-0-12-504582-7.50018-4

J. Johnson, T. L. Roberts, W. Verplank, D. C. Smith, C. Irby et al., The Xerox Star: a retrospective, Computer, vol.22, issue.9, pp.11-26, 1989.
DOI : 10.1109/2.35211

T. K. Landauer and S. T. Dumais, A solution to Plato's problem: The latent semantic analysis theory of acquisition, induction, and representation of knowledge., Psychological Review, vol.104, issue.2, pp.211-240, 1997.
DOI : 10.1037/0033-295X.104.2.211

B. Lemaire and P. Dessus, « Modèles cognitifs issus de l'analyse de la sémantique latente, Cahiers Romans de Sciences Cognitives, pp.55-74, 2003.

J. Meunier and D. Peraya, Introduction aux théories de la communication, Sémio-pragmatique de la communication médiatique, 1993.

J. Moyes and P. W. Jordan, Icon design and its effect on guessability, learnability, and experienced user performance, People and Computers VIII (HCI'93), pp.49-59, 1993.

D. Peraya, « Structures et fonctionnement sémiotiques des icones de logiciels et d'environnements informatiques standardisés (ILEIS) », Recherches en Communication, pp.101-140, 1998.

M. Richardson, « Do people use icons? An investigation into use of the text-prompt associated with icons, Information Processing, 2000.

E. Rosch, « Classifications d'objets du monde réel : origines et représentations dans la cognition, Bull. Psychol, pp.307-313, 1976.

J. Sperandio, M. Wolff, and L. Todeschini, Évaluation d'icones utilisées comme base d'une communication médiatisée en milieu militaire, Actes des 2 e Journées d'Étude en Psychologie Ergonomique, pp.15-25, 2003.

T. Westerveld, D. Hiemstra, and F. De-jong, « Extracting bimodal representations for languagebased image retrieval, Proc. Multimedia'99, 1999.
DOI : 10.1007/978-3-7091-6771-7_5

URL : http://wwwhome.cs.utwente.nl/%7Ehiemstra/papers/egmm99.pdf