E. Bruillard, Les machines à enseigner, 1997.

I. Canivet, P. Lecocq, C. Ledru, and P. Sizaire, La prise de notes : induction ou traitement ? Cahiers de, Psychologie Cognitive, vol.6, issue.3, pp.303-318, 1986.

D. F. Dansereau, Learning strategy research Hillsdale, Thinking and learning skills, pp.209-239, 1985.

P. Dessus, Construction de connaissances par exposition à un cours avec LSA, Cognito, pp.27-34, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01242112

P. Dessus, B. Lemaire, and A. Vernier, Free-text assessment in a Virtual Campus, Proc. International Conference on Human System Learning (CAPS'3), pp.61-76, 2000.

F. Fenouillet, La motivation chez les collégiens et les lycéens, 2001.

P. W. Foltz, W. Kintsch, and T. K. Landauer, The measurement of textual coherence with latent semantic analysis, Discourse processes, pp.285-307, 1998.
DOI : 10.1080/01638539809545030

C. Gérouit, J. Y. Roussey, M. L. Barbier, and A. Piolat, Prise de notes dans un environnement multimédia par des élèves de 10-12 ans plus ou moins bons lecteurs. Papier présenté à l'Atelier de Conjoncture de la SFP "Production et compréhension de documents techniques, 2000.

A. M. Glenberg and D. A. Robertson, Symbol Grounding and Meaning: A Comparison of High-Dimensional and Embodied Theories of Meaning, Journal of Memory and Language, vol.43, issue.3, pp.379-401, 2000.
DOI : 10.1006/jmla.2000.2714

J. R. Hayes, Un nouveau cadre pour intégrer cognition et affect dans la rédaction, 1998.

. Pélissier, La rédaction de textes : approche cognitive (pp. 51-101)

R. T. Kellogg, Un modèle de la mémoire de travail dans la rédaction, La rédaction de textes : approche cognitive Lausanne : Delachaux et Niestlé. [KontostathisPottenger02], pp.103-135, 1998.

A. Kontostathis and W. M. Pottenger, Detecting patterns in the LSI term-term matrix. Papier présenté à la, IEEE International Conference on Data Mining, 2002.

T. K. Landauer and S. T. Dumais, A solution to Plato's problem: The latent semantic analysis theory of acquisition, induction, and representation of knowledge., Psychological Review, vol.104, issue.2, pp.211-240, 1997.
DOI : 10.1037/0033-295X.104.2.211

T. K. Landauer, On the computational basis of learning and cognition: Arguments from LSA, Learning and Motivation, vol.41, pp.43-84, 2002.
DOI : 10.1016/S0079-7421(02)80004-4

S. Lehman and G. Schraw, Effects of coherence and relevance on shallow and deep text processing., Journal of Educational Psychology, vol.94, issue.4, pp.738-750, 2002.
DOI : 10.1037/0022-0663.94.4.738

B. Lemaire and P. Dessus, A System to Assess the Semantic Content of Student Essays, Journal of Educational Computing Research, vol.8, issue.1, pp.305-320, 2001.
DOI : 10.2190/G649-0R9C-C021-P6X3

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01228688

B. Lemaire and P. Dessus, Modèles cognitifs issus de l'analyse de la sémantique latente, Cahiers Romans de Sciences Cognitives, vol.1, pp.55-74, 2003.

J. Leplat, Psychologie de la formation. Jalons et perspectives, Toulouse : Octarès Editions. [Mayer87], 2002.

R. E. Mayer, Educational psychology, a cognitive approach, 1987.

M. Namara, D. Kintsch, W. Butler-songer, and N. , Are good texts always better? Interactions of text coherence, background knowledge, and levels of understanding in learning from text, Cognition and Instruction, vol.14, issue.1, pp.1-43, 1996.

T. Olive and A. Piolat, Suppressing visual feedback in written composition: Effects on processing demands and coordination of the writing processes, International Journal of Psychology, vol.41, issue.4, pp.209-218, 2002.
DOI : 10.1016/0167-9457(91)90003-G

R. Oxford and D. Crookall, Research on Language Learning Strategies: Methods, Findings, and Instructional Issues, The Modern Language Journal, vol.7, issue.1, pp.404-419, 1989.
DOI : 10.1111/j.1540-4781.1989.tb05321.x

R. J. Peper and R. E. Mayer, Generative effects of note-taking during science lectures., Journal of Educational Psychology, vol.78, issue.1, pp.34-38, 1986.
DOI : 10.1037/0022-0663.78.1.34

S. T. Peverly, K. E. Brobst, M. Graham, and R. Shaw, College adults are not good at self-regulation: A study on the relationship of self-regulation, note taking, and test taking., Journal of Educational Psychology, vol.95, issue.2, pp.95-335, 2003.
DOI : 10.1037/0022-0663.95.2.335

A. Piolat, La prise de notes, 2001.

B. Rehder, M. E. Schreiner, M. B. Wolfe, D. Laham, T. K. Landauer et al., Using latent semantic analysis to assess knowledge: Some technical considerations, Discourse Processes, pp.309-336, 1998.
DOI : 10.1080/01638539809545030

Y. Reuter, Les interactions lecture-écriture, actes du colloque Theodile-Crel'93, 1994.

M. Romainville, Savoir parler de ses méthodes : métacognition et performance à l'université, 1993.

R. Simonet and J. Simonet, La prise de notes intelligente. Paris : Les Editions d'Organisation, 1997.

A. Tricot, C. Pierre-demarcy, and R. Boussarghini, Un panorama des recherches consacrées à l'étude de l'activité mentale de l'utilisateur d'un hypermédia, Sciences et Techniques Educatives, vol.5, issue.4, pp.371-400, 1998.

M. B. Wolfe, M. E. Schreiner, B. Rehder, D. Laham, P. W. Foltz et al., Learning from text: Matching readers and texts by latent semantic analysis, Discourse Processes, pp.309-336, 1998.
DOI : 10.1207/s1532690xci1401_2

M. Sonia and F. Est-doctorante-À-l-'université-pierre-mendès-france-de-grenoble, Elle prépare une thèse sur la modélisation et la simulation de l'activité de résumé de textes, ainsi que son instrumentalisation sous la forme d

L. Benoît, D. Philippe, and L. Benoît, Effet d'un feedback informatif sur la prise de notes dans un environnement d'apprentissage informatisé, Revue STICEF, 2005.