Looking for virtuous architecture Learning collaboration through experimentation and patent development

Résumé : What is the best way to teach collaborative design to students in architecture within an interdisciplinary environment? How does one extend traditional architectural methods to serve environmental design? How does one generate new collaborative practices in the architecture profession in particular with contractors and industrial partners? These questions are founding concerns of an educational program conducted from September to December 2015 at the ENSAL-Lyon's national school of architecture. The studio was called "looking for virtuous architecture" and was directed by three architect-teachers Paul Vincent, Estelle Morlé and Emmanuel Ritz. To address these issues the team used collaborative experimentations through prototyping in order to create synergy between architects and their partners-technical engineers, public contracting authorities, industrial partners. This paper covers the method used in this educational program. As an illustration of this process, we will describe two projects that led the ENSAL and industrial partners to register co-ownership patents at the end of the studio. Résumé. Comment enseigner aux étudiants architectes à concevoir en collaboration au sein d'un environnement interdisciplinaire ? Comment élargir le périmètre traditionnel des moyens de l'architecture pour servir la conception environnementale ? Comment ouvrir le métier d'architecte à de nouvelles pratiques collaboratives notamment avec des partenaires entrepreneurs et industriels ? Tels sont les questionnements fondateurs de l'enseignement de master « à la recherche d'une architecture vertueuse », mené à l'ENSAL-Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Lyon-de septembre à décembre 2015 par trois enseignants architectes Paul Vincent, Estelle Morlé et Emmanuel Ritz. Pour explorer ces problématiques, l'équipe a utilisé l'expérimentation collaborative par prototypage à échelle pour générer une synergie entre les architectes-étudiants et enseignants-et leurs partenaires-industriels, maîtres d'ouvrage, ingénieurs techniques. Cet article s'attache à expliciter et discuter la méthode mise en place dans le cas particulier de deux projets aboutissant au dépôt de brevet en copropriété entre l'ENSAL et le partenaire industriel.
Complete list of metadatas

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02125815
Contributor : Estelle Morlé <>
Submitted on : Friday, May 10, 2019 - 4:20:31 PM
Last modification on : Sunday, May 19, 2019 - 1:04:13 PM

File

expl2016_article_E-MORLE.pdf
Files produced by the author(s)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02125815, version 1

Citation

Estelle Morlé. Looking for virtuous architecture Learning collaboration through experimentation and patent development. Experiential learning in architecture and environmental design education - Learning architecture by experimentation, Oct 2019, Lyon, France. ⟨hal-02125815⟩

Share

Metrics

Record views

19

Files downloads

17